7 Aralık 2007 Cuma

TURASYA '08 - TOURASIA '08

Yezd geceye giriyor.

Qanat adi verilern yer alti sulama sitemi civar daglardan yeraltindan getiriliyor, bu kanallarin uzunlugu 45 km kadar uzunlukta, Yezd` in su ihtiyacini ve sogumasini bunlar karsiliyor, camasir ve bulasik yikama odalari yerin 20- 25 metre altinda, yani 3-4 katli bi bina kadar asagida, saydik 93 basamakla yer seviyesinden asagi indik, asagi indikce karanlik ve nemli oluyor. Sunu da ekleyeyim, Bendir` lerle bu sular bir de sogutuluyormus, icilmek icin olanlari tabi : ) Bu sulama sisteminin ustalari dunyanin heryerine cagirilip bu isi yaparlarmis.. Fotograf yeralti sarnicindan yukari dogru cekildi.

Yezd` e ozgu Bendir evlerin, dukkanlarin ve sarniclarin uzerindeki ruzgar kuleleri. En eski klima modeli, colden gelen sicak hava bu kulelerin acili kanallarindan iceri girer ve asagi yonelir, asagi inerken ozel guneste pisirilmis tugla bacadan gecerken sogur ve asagidaki insanlara ya da suya serin hava saglar. Aslinda bunlar baca, ama iceriden disari sicak hava degil, disaridan iceri soguk hava yapan bisi : )

Yezd sokaklarinin bu sekilde, otomobil gececek kadar olanlari var ama cogundan yuruyerek ya da bisikletle gecilebiliyor. Tuneller, gecitler ve koridorlardan 2 saatlik bi yuruyus yaptik. O kadar sessiz ki yanimizdan havalanan kusun kanat seslerini cok net duyabildik. BAzi gecitler o kadar uzun tunellerden olusuyor ki tamamen karanlik bir koridordan yurumek zorunda kaliyorsunuz.

Yezd sokaklarinda kaybolup cikmaz bi sokaga girdik, ucunda terkedilmis eski bir ev, tavani yok artik.

Emir Caghmag camii minareleri. Fotografi cektigim yer zaten 30 - 35 metre yukseklikte, boylarini tahmin edin artik..

Amir Caghmag komleksi icindeki camiinin minarelerinin arasindan col ortasindaki col rengi sehrin sabah seyri.

Yezd, Iran. Emir Caghmag camii altindaki carsinin havalandima bacalari, yazin cok sicak olan col ikliminde kebap lokantalarinin oldugu carsi belki 50 derece oluyordur, cunku su anda burasi 21 derece : D Usuyo musunuz yoksa orda?

Yezd, Iran. Bu diyarlarin en eski kenti. Butun sokaklar bunun gibi gecitler ve dehlizlerden olusuyor. Yerin 3 kat altina kadar yasam yerleri olusturulmus. Gecitlerin ust taraflari depo, ev, dukkan : ) Yarin ayrintili gezip 3-4 kere kaybolmayi planliyoruz ;)

Isfehan - Yezd yolu. Polis durdurup pasaport ve triptik kontrolu yapti, ardindan durmusken sigara icip fotograf cekelim dedik. Polisler Turk oldugumuzu duyunca geyige sariyorlar eposta adreslerini veriyorlar ve gidiyorlar : D

Billy, Avustralyali, Isfehan` da arizali aku basini tamir etmeye calisirken yanimiza geldi, otel ariyormus, tanistik. Karisi ile birlikte 1,5 yildir geziyorlarmis Asya ` da, Afrika kitasina gecmeye hazirlaniyorlar Iran` dan sonra. Karisinda 250 CC bir Kawa enduro var, kendisinde Bmw R80 GS Basic. Asmislar kendilerini, yuzlerinden gulumseme eksik olmadi. Gidecegimiz yol uzerinde nerelerde kalabilecegimiz hakkinda bir suru bilgi verdiler. Eposta adreslerini aldim Turkiye`den gecerken (Belki seneye) misafir etmeyi dusunuyorum evimde.

Cehel Sutun, 40 sutun demek. Sarayda 18 adet sutun var ama onundeki buyuk havuzdan yansiyanlarla 40 sutun demisler, galiba 36` yi 40 yuvarlamislar. Aslan agizlarindan su cikiyormus galiba eskiden ya da su degil de sarap ya da sut ya da ne bileym : )

Isfehan` da bunun gibi cok park var, Isfehan, dunya yarisi..

Iki ayri fotografi yapistirmadik burda : ) Seyh Lutfullah Cami icinden. Sagdaki minber soldaki kubbesi camiinin.

Seyh Lutfullah Camii icerisi

Mescid-i Abbas abdesthanesinde tavan detayi.

Mesjid-i Abbas, Isfahan, Iran. Esfahan, Nesf-e Cihan..

Mescid-i Abbas icerisinden, kucucuk bir ses bile 12 kere yankilaniyor, orta kuvvette bir ses cikardiginizda 15-20 saniye azalarak kendi sesinizi duyabiliyorsunuz.

Imam Camii (eski adi Mescid-i Abbas) Sah Abbas tarafindan 1602 yilinda yaptirilmis, cook ince cini suslemeleri sari, yesi ve mavi renklerle hertarafinda bezeli.

Isfahan Ali Gapi sarayi 3. kat avlusu ahsap sutunlar ve tavan detayi, ahsap sutunlar 420 yillik, 20 metre uzunlugunda bu sutunlar, dehsete kapilip izledik hayranlikla.

Ali Gapi sarayinda ust katlara cikan koridor - merdiven.

Ali Gapi (Ali Qapou) sarayi 3. kati. Sah buradan cesitli gosteri ve savas ounlarini izlermis zevceleriyle. 4 ve 5. katlar restore durumda acik degil, umarim gezmeye gelirsiniz v o zamana acik olur. 1001 gece olayini yasatiyor, cok mistik.

Isfahan` da kaldigimiz Emir Kebir Hostel`in odasi sabah 07:00, muzik dinliyorum Ablak uyuyor daha su dokup uyandiricam simdi : D

Isfahan` da gun biterken, dunya yarisi geceye baslayacak.

Isfahan buyuk bazar.

Isfahan`in (dunya yarisi - nesf-e cihan) cok uzun ve mistik buyuk bazar`i. Bu Carrefour ise, bizim Kapali Carsi bunun yaninda mahalle bakkali olur.

Isfahan Bazar` da gezerken kaybolduktan sonra, iki dakika soluklanayim.

Isfahan Imam Meydani`nin civarindaki localardan detay

Isfahan Imam meydani`nda Emrah Ablak.

Isfahan Imam meydani, ortadaki havuz basindayim. Gorunen kucuk odalar eskiden loca olarak kullaniliyormus, burada oyunlar oynanir savas gosterileri yapilirmis.

Imam Meydani (Naksh-i Cihan Meydani), uzunlugu 512 metre, genisligi 512 metre, yalanim varsa serefsizim : ) `Cekil lan pic` dedim anlamadi cekilmedi galiba turist.

Isfahan` da bir sokak

Isfahan sokak kosesi.

Si-a se pol koprusunun yan tarafinaki cayhanede ogle yemegi yedik, ash sulu, soslu, baharatli bir cesit makarna, duk tuzsuz baharatli eksi ayran, lavasla birlikte veriliyor, arkasina bir demlik cay ve kitlama sekeri ile birlikte getiriliyor. Tam yanimizdan Zayende Rud nehrinin sulari kopru ayaklarinin arasindan gecerek sirildiyor..

Isfahan Si-a se pol koprusu yan gecisleri.

Si-a se pol (33 sutunlu demek) koprusunun ust tarafi sadece yaylar icin ayrilmis durumda, buradan gunde bikac defa gecmemiz gerekiyor cunku nedense karsi tarafta sigara bulabildik, Emrah` a sigara almak icin geciyoruz, ama cok keyifli, bizim icin koprude yurume nedeni oldu bu durum : )

Isfahan ortasindan gecen Zayendu Rud nehrinin uzerine yapilmis si-a se pol koprusu, nesfe cihan.

Isfahan Cahar Bagh caddesi, 47 metre genisligindeki caddenin ortasinda yaylar icin cok guzel bir kaldirim ve bunun yanindan gecen bisiklet yollari var. Isfahan icin `dunyanin yarisi` anlamina gelen, `Esfahan, nesfe cihan` deyimi kullaniliyor yuzyillardir her cesit medeniyete baskentlik yapmis.

Benzin aldik ve yemek yedik, tam bu noktada 3000. kilometremizi doldurmus bulunmaktayiz : )

Iran` da heryerde bu sah zamnlarindan kalma eski kamyonlardan var.

Tahran - Isfahan yolunda giseden sonra birer cay ve sigara, dinleniyoruz.

Iran`li postaci, herkeste bu cd1 125` lik Honda`lardan var, 200cc den fazlasi yasak, devrim sirasinda guclu motorlarla cok sayida saldirilarda bulunulmus diye duydum, o yuzden bizim iri kiyim motorlara ilgi buyuk.

Emrah`in Pakistan vizesi icin Tahran`daki PAkistan Konsolosluguna gidiyoruz, hava 12 derece ve piril piril. Taksiciyle 3000 Tumen`e anlastik ama taksimetre 2500 yazinca tabii ki 2500 odedik, zaten onune gelen geciriyo turiste :(
Not : Bu fotograf eklendiginde Emrah`in Pakistan vizesi olmadigini ekliyorum, yani vize vermediler..

Tahran` da bir kamu binasi girisi, Pers figurleri var uzerinde.

Bu Halebi, sabahlari ise gitmeden once Tahranlilar otobus duraklarinin arkalarindaki bufelerden alip yiyolar bunlari, biz de yedik ve begendik. Aslinda koyu kivamli saalep icinde eritilmiskasar var, uzerine tarcin ve seker serpip sade pideyle yiyosunuz. Cinsel istek uyandiriyo, Iran ortaminda pek tavsiye etmem : D

Tahran girisi, saatte 120 km hizla sehir merkezine giden guruhun arasina katilicazaz sonra. Tahran` da arabalar birbirine surtunerek geciyor, motorlar zaten omuz omuza, ilk defa tecrube ettik, zor 400 kiloluk motorlarla. Trafikte aksam otel suratimizda cok endiseli bir ifade vardi, ama bazen de kahkaha patlaticak duruma getiriyor komik iran trafik adamlari : D

Jimbo`yu kacirdilarTebriz`de : ( Polisehaber verdik, resmini Tebriz ve Tahran sokaklarina yapistirip farsca `Kayip Kertenkele Kral`yazdik altina da..

Artik oldu kanka !

Senjan - Tehran yolu, dinleniyoruz, sagdan (guneybati) kuvvetli soguk ruzgar yiyoruz, salak olduk biraz : D
Yol kenarinda dinlenirken gordugumuz kalasnikov kovani : )

Tebriz - Senjan yolu, otoban kenarindayiz, otobanin karsisina gecmeye calisiyoruz, eski yola baglanip depolarimizi doldurmamiz gerekiyor zira.

Senjan yolunda saganak ve gunes, dolayisi ile Ebemkusagi.

Tabriz`li Eyub`un arkadasi Asker`in hali ipi boyama atolyesi. Arkadaslarin adlari Ibrahim, Asker, Mehdi, Ebbas, Haydar. Coook geyikler cok.

Ah be abi 300 km otobanda hic bi tane bile mi benzin pamp (benzinlik) olmaz ya! Otobandan altindan gecen deligi alt gecit sandik, meger dere akiyomus arasira. Emrah `ben bi bakiim abi belki geceriz` dedi, motoru yan ayaga aldiini sandi ama tam dengede olmayan motor uzerine dogru devrildi, motor gidonu kaskin acik camindan iceri girip burun diregine carpti ve motor devrildi. Motorda ve burunda hasar yok ama adamin cani gorundugu gibi biraz yaniyo.. Tabi o alt gecitten gecme imkani yok, otobana tekrar ciktik neyse ki 2 km sonra eski yola bir kavsak bulduk, eski yolda da bir benzin pamp bulduk : ) ama depolarda 1kac damla kalmisti, bundan sonra yedek bidonumuz dolu gezmeye karar verdik, benzinlikler cok seyrek.

Tabriz - Senjan yolu, cok yagmurlu, en azindan hava 7 dereceye yukseldi ve saganak var, sagnak yagmur biraz kemiklerimizi isitti acikcasi : ) Yarin 12 derece ve acik gorunuyor, biraz once internetten gordum, galiba yirttik bu defa.

Tebriz` de Hali ipi boyama atolyesi.

Tebriz` de Hali ipi boyama atolyesinde Azeri Iranlilarla yaptigimiz sohbet sirasinda yapilan cay. Butun dukkandaki boyama kazanlari dogal gazla calisan brulorle isitilor - kaynatiliyor. Tabriz`li arkadasimiz Eyub` un maalle arkadaslariyla iciyoruz caylari arka arkaya, bardagi alp saklayana kadar cay `tokuyorlar`. Ben senede 20 bardak cay icen adam yarim gunde iciyorum ayni miktari. Arkadaslarin adlari Ibrahim, Asker, Mehdi, Ebbas, Haydar. Iceride yogun buhar var.