27 Ekim 2007 Cumartesi

TURASYA '08 - TOURASIA '08

Asik Xhani ve Emrah neye bakiyor?

Oyuncakci Haci Dede`nin 1951 Morris`i, dunyada 3 tane kalmis. Firma amcama plaket ve bu arabanin bir maketini gonderip tesekkur etmis. Aracin tum karoseri ahsap : )

Mesjid-i Marqhbah icinde uzerinde Kuran yazili gomlek. Eskiden eger suclu sucundan oturu sucluluk duyup tovbe ederse, bunu giyip yemin ediyormus. Tam cozunurlukte buyutunce sureler okunabiliyor. Bunu gormek istiyorsaniz donmemi bekliceksiniz : )

Mesjid-i Marqhbah, 1400` lu tarihlerde yapilmis, simdi muze, icinde cok sayida kutsal eserler var.

Teabriz`e ilk girdigimizde Caharreh -e Shehnaz`i (Cahar 4 demek, Reh yol demek, Shehnaz Sehnaz demek -yani Sehnaz dortyolu-) ararken Eyub` e yol sorduk. KEndisi 125`lik honda`siyla caslisitigi Sina Bank` a gidiyordu. Bizi Sehnaz Dortyol`a birakti. Aradigimiz otellere tek tek bakarak bizi buldu ve Tebriz Bazari` ni gezdirdi, 7350 dukkan, 3bucuk Km uzunlugunda otantik koridorlar var. Tabii ki tum Tebriz`de oldugu gibi bankalar var icinde kucuk kucuk. Bu arada tum Tebriz` de toplam 500kusur banka var : ) buna hic aklimiz ermedi 1bucuk milyonluk sehir sadece. Neyse, Eyub bu carsiya kendisi olmadan girdigimizda kaybolacagimizi ve otele 2 gun sonra varabilecegimizi soyledi siritarak, azeri turkcesiye.

Tebriz`de hersey satan adam, incelemeye baslarsaniz galiba 3-4 saat harcamak gerek neler satiyo diye : )

Tebriz, Imam Humeyni Caddesi ve meydani

Tebrize 10 dk kaldi, yol gitgide kalabalik olmaya basladi, Tebriz trafigi bir, Tayvan trafigi iki diyolar : ) Biraz tedirginiz haliyle : )

Tebriz`e 10 km var, Iran yollari ve tabelalar cok guzel ve aciklayici, ingilizce de aciklamislar trafik isaretlerini.

Emrah devrilen tir`in kenara cekilmesini bekliyor ya da banka soymaya hazirlaniyor.

Tir devrilmis yolun acilmasini bekliyoruz.

Tebriz civarlarinda bir Iran koyu.

Iran yollarinda Turkiye`deki gibi 10 km. de bir mola verebileceginiz yer yok. 100 km gittikten sonra Tebriz`e 45 km kala Evogli`de bir mola verdik, yore halki Azeri, turkce konusuyoruz. Onlar bizim her dedigimizi anliyorlar biz biraz zorlansak ta anliyoruz ne demek istediklerini, cunku hep turkce muzikler dinleyip turk kanallarini izliyorlar. Yollarda hep eski amerikan tirlari var, benim gibi klasik kamyonlari seviyorsaniz tam yeri. belki 1955 model Mack kamyonlar gordum. Cayhane - Restoran` da yanan soba mazotla yaniyor. Acayip isi veriyor, bol olunca petrol bi taraflarina surer insan tabi : )

Iran` da yabancilar benzin almak icin kart almak zorunda, bu vergi gibi bisey, bu kartla alinan benzinin litresi 100 tumen, yani 10 yeni kurus, dolu depo 2,2 ytl. Kartin 200 litre icin olani 100bin tumen, yaklasik 100 ytl. Eger kart almazsaniz litresi 600tumen yani 60 kurush, ayni hesaba geliyor ama kartin yok diye benzin alamama ihtimalin var o durumda. Asiri benzin tuketimi yuzunden devlet her otomobil icin gunluk 4 litre benzin veriyor, karneye baglanmis durumda yani herkes. Bence normal, peykan adli otomobiller gurul gurul 6 silindirli arbalar ve cok sayidalar. Benzini kendiniz doldurmak zorundasiniz, sekil olsun diye ben yapmiyorum o isi : )

Maku, bi Iran sinir kasabasi, cok dik bir kanyon icinde, aksam yemeginde abgust ve fasulye corbasi yedik zemzem kolayla : ) Cok lezzetliydi ama. Su anda orada bir internet kafedeym.

Iran'a hosgeldiniz.

Jimbo Iran' a giriyoruz, kizlara bakma dik dik.

Disi sivas kangali, henuz dogum yapmis, sutten kesilen cocuklarini hemen kapismislar, bi tane bile cocuk kopek goremedik, erkek kopekler hemen pazarlaniyor safkan kopeklerde, Dogubeyazid - Agri.

Emrah gevsek basamak ve yan ayak kutlesini sasiye sabitlemeye calisiyor, kolay gelsin ustaaa : ) Dogubeyazid sanayi sitesi.

Gurbulak sinir kapisina dogru ilerliyoruz, Turkiye'de gecirdigimiz son Km'ler..

Yandim Leyla,
"Motorcusun" dediler seni bana vermediler,
Vurdum bayira, uzgunum Leyla.
-Iyi ki dogdun Leyla-
Buyuk Agri Dagi (5165 m.) Dogubeyazid

Ağrı' da motorları TIR' a yüklüyoruz, tır kasasından çekildi fotoğraf, fare deliği gibi bi yerden geçirdik..

İpek geçidini geçemeyince kamyon tutmaya karar verdik, önce 500 lira falan istediler, sonra Mismilli Hızır (Hizir, kendi şivesiyle) adında MAN tır' a sahip Rize - İkizdereli kamyoncu abimle 100 kağıda anlaştık. Yol gerçekten geçilebilecek gibi değilmiş. Bindirmesi ayrı dert indrmesi ayrı dert, bulduğumuz toprak yığınından yan kapaktan aşağı indiriyoruz, belim zaten ağrıyo, neyse geldik Doğubeyazıd' a. Kasaya koyduğumuz aluminyum çantalar soğuktan kamyon kasasına yapışmış : )

Yoruldu biraz yatmak istedi küheylan : ) Ağrı' dan ana yol ilk çıktığımızda yol güzeldi, ama ilk rampada şıpır kar gitti, ezilmiş kaygan kar geldi, Emrah' ta biraz yukarıda yatırmıştı. Benim motordan benzin aklmaya başlayınca hemen kaldırmayı denedim ama beceremediğim gibi belimi de incittim biraz. Sırayla Emrah' ın motoru ardından benim motoru kaldırdık Emrah' la birlikte, ağrı' ya doğru geri döndük kamyon bulmak için. Merak etmeyin şimdi belim daha iyi. Salaklığıma yanaym : )

Ağrı Otel Arcan' ın arka kapısı, motorları soldaki kapıdan içeriye, depoya koyduk, sabah kalktığımızda koltuklar donamaıştı ne güzel, günlerdir her sabah donmuş motosiklet selesine oturuyoruz, katır kutur ve kaygan : ( ayrıca giderken eriyip ıslanıyo, çok gıcık : ) Yerdeki kar dün sabah 3'te başladı rakıları içerken. İran' da alkol yok, felekten bi gece yapalm dedik : D

Sivas Madımak Oteli :(

Dikkat! Aynada görünen objeler göründüğünden daha büyük olabilir

Sıkı tutun Jimbo, 2 gün sonra yönümüz güney olacak, kemiklerin ısınacak.

Günlerdir korktuğumuz Saç Geçidi, yol temiz çok şanslıyız..

Kavga edip barıştıktan sonra biraz duygusallaştık, işin en tuhafı tam bu fotoğrafı makina otomatik çekerken arkadan kocaman bi tır geçti, görüntümüz aynı budur : ) but we're not gays..

Saç Dağı Geçidine 10 km var, panaroma bitirdi bizi, yatırdı yerlere..

Horasan' a 12 Km. var, Mesut Abi' nin PO benzinliği, arkadaki yoldan onlarca motorcu, bisikletçi, yaya geçermiş, "bu mevsimde geçen hiç görmedim" dedi : ) Gezginlerden çoğunu arka bahçesinde konuk etmiş. Dönüşte bizi bekliyo..

Emrah Cağ kebabı ile nişan yaptı, yüzüğü de aşçı taktı..

Erzurum' da öğle yemeği, cağ kebabı götürüyoruz, lokum abi lokum. Yemekten sonra nası uykumuz geldi, ama dahaa 180 Km. yolumuz var Ağrı 'ya..

Erzincan Hanedan Otel' de Pala abi'yle tanıştık akşam, kahve ısmarladı, eski motorcu, 1958 BMW R26'sına zincir takıp karda karısı ve çocukları ile yaptığı yolculukları anlattı, kahveyi içerken, Reno9' unun arkasında kocaman "PALA" yazıyo : )

Tercan' da selçuklu kervansarayı

Tercan' da selçuklu kervansaray kapısı, kapı yanlarında iki aslan.

Tercan, Erzurum yolu, kıtlamalı çay çok sıcaklık verici, soba odun yakıyo, muhabbet çoook candan.

Kızıldağ (2200m) rüzgar soldan çok sert, hava -5 derece, donuyoruz a.k.

İmranlı' dan itibaren gitgide yükselen yolun kenarındaki karlar yavaş yavaş yola isteklenmeye başlamıştı. Sağdan kuvvetlenen rüzgar yol kenarıdaki yumuşak karlrı kımi buzlanan yolun üzerine yeni yağmış gibi yayıyordu. Bu öbeklerden 5,6 tane geçip yolu anlamaya başladığımı düşünürken son öbekte sırayla önlastik ve arka lastik yumuşak kar dolmuş çukura girip çıkınca, bu beklemediğim hareket sonrasında yalpa atmaya başladım, nihayetinde sağa yatırdım, 3-4 metre kydım ve durdum. Yanımdan geçip ileride asfaltın görünen yerine parkedip geldi Emrah, gözlerinde s.kerim bu kadar macera yeter! bakışı vardı :) Motoru kaldırıp kontrol ettik, bende ve motorda bişey yok, sağ çanta içeri göçük, bağlantı demirleri yamuk, ama içimde gram tasa yok, rüzgar ve manzaranın tadını çıkarıyoruz, çatayı yanımdaki yedek bagaj lastikleriyle bağladım. Resimdeki TCKarayolları ekibi geldi, muhabbetteyiz. Kaç km kaldı diye sordum Kızıldağ'a, "tam üstündesiniz, bura Türkiye karayollarının en soğuk 3 noktasından biri" dedi, güldü :)

sarı yündonlular!

Bu fotoğraftan haberim yoktu, çaktırmadan işemeye çalışıyorm, ama çok souk beceremiyorm.

Turdan önce Gül' ün Emrah' a hediye ettiği yazmayla kardeşim kendini kendi cep telefonuyla çekmiş : )

Jimbo sıkı tutun !

İhtiyarın Yeri'nden çıkıp hiç durmadan Sivas'a varmaya karar verdik ama 135 km sonra pes ettik soğuktan, ilk gördüğümüz sıcak dükkanda durmaya karar verdik. İceri girer girmez sayısız çay ve bol acılı ezogelini yuttuktan sonra fotoğrafta en sağda oturan lokantacı size ilaç yapıcam dedi ve ince belli bardakta sarı sıcak bi sıvı ikram etti, solunum yollarımız ve gözbebeklerimiz aynı anda açıldı bu tadı da bal gibi içecekle.. Tarifini vermediler, -9 derece olan havada gitmek için giyinmeye başladığımızda bize "deliler" dediler : )

Sorgun'u 10 km geçince solda İhtiyarın Yeri' nin tuvaleti, kendimi kendim çektim.

Emrah coştu, bastı gitti, yolu çok sevdi. Ben de yetişemeyeceğimi anlayıp bi kaç ortaanadolu fotoğrafı aliym dedim, bi kertenkele tirmandi sol çantamın arkasına, "beni de götür" dedi sıcak hindistan ormanlarına..
"Sıkı tutun o zaman" dedim ona, adını sordum, "Jimbo" dedi.

Ankara'da 1 gun vize icin bekledik, olmadi, Tahran(Iran)'da yeniden deneyecegz Emrah icin : ) Ankara'nin ilcesi Kirikkale'yi hemen gecince fotoğraf.. Gök çok parlak ama hava sicakliği 1 derece, kuru otlar citir citir, toprak beton gibi soğuktan : )

Akyar Geçidi (1510m)' nde Emrah' ın elleri uyuştu soğuktan durduk, motorun arasına soktu parmakları fayda etmedi, donunun içine soktu fayda etmedi : ( ilk molada birkaç kat eldiven daha alıcaz. Yol Gerede'den Kızılcahmama iniyor, tüm kamyoncular kornaları ile destek olduklarını iletiyor. Bu bölgenin adı "Kargasekmez" diye biliniyor, manzara nefis..

Yeniçağa (Bolu)'ya kadar tipide gittik, kaskın camı dıştan karla kaplı, içten buğu ile : ( buğu olmaması için camı hafif aralıyorum, dudaklarıma kar taneleri çarpıyor, ilk molada anti-fog spey alıcam, yol kenarı kaavesine girdik fotoğraftan sonra, sobanın yanında ısmarladıkları çayı içtik kamyoncuların.

Bolu' da uyandığımız sabah çoktan kar atıştırmaya başladı, çanta ve bagajları toplamak ilk günler uzun ve zor gelirken daha sonra yapılan bagajlar daha kısa sürede ve daha derli-toplu oluyor, önceki tecrüblerle sabit. Arkada görünen bina Otel Parlak, gecelik 20 lira, sıcak sulu, kaloriferli, sabah kahvaltılı. Otopark gecelik 2 lira, üstü kapalı : )

1. gün ve ilk mola, Adapazarı, TEM üzerinde yemek molası..

TURASYA '08 - TOURASIA '08
27 Bin km. 6 Ay sürecek tur detayı.