14 Aralık 2007 Cuma

TURASYA '08 - TOURASIA '08

Sabah 5:30` da uyanirsang.t korkusuna sinira varirsin tabi saat 8` de. Bekliyorum saat 9:30 olmasini, lafliyoruz esnafla birlikte sutlu caylar iciyoruz..

Cay iciyordum ki bi cayhanede disarida gurultuler koptu, kavga var zannettim, orali olmadim. Herkes disari cikti cayhaneden bagiris cagiris, bi ben oturuyorum iceride : ) Sonra cayhane sahibi coktan kepengi indirmis `Butto is dead now` gibi bisi soyledi iceri girip, disaridaki kalabalik azalinca beni disari atti kepengi arkamdan yine indirdi. Elektrikler yok, karanlikta sessizce suzuluyorum, uzerime giydigim kirmizi-beyaz motor montu cillop gibi parliyor, giydigime lanet ediyorum, cikarip yurusem daha da ilgi cekicek. 60-70 metre uzunluktukaki sokak yuru yuru bitmedi, bana yarim saat gibi geldi. Oteli gordum karsi kaldirimda hemen yukari ciktim, otel jeneratoru var televizyonu actim heryer yaniyo, %100 iktidar olacak kisi secime 10 gun kala olduruldu, cok hazmedilecek bisi degil tabi. Disaridaki sesler gece 2-3 e kadar surdu, araba ve dukkan camlari patliyor, atesler yakiliyor. Sabah 5:30 kalktim, hizlica giyinip sehre ciktim, kirik camlar ve yanmis nesnelerin ustunden gecip sinir koyu Wahgah` a gittim, 3-5 kisilik gruplar var hallerinden sabahladiklari belli, gazete bayilerinin onu tiklim tiklim, caktirmadan suzuluyorum arka sokaklardan. Yazik bu ulkeye, bu guzel adamlara, bu cografyaya, daha Lahore` u 2 gun gezmeyi planliyordum, umarim donusumde Amerika`nin istedigi biri gelir de iktidara doyasiya gezerim su ulkeyi. Fotografta Hindistan sinirina 2 km var.

Lahore, Pakistan. Kaldigm Parkway Otel cok eski odalardan anlasiliyor, kapi sinekliginden avlu goruntusu.

Multan, Pakistan, sekerli patates turu bir yiyecek, kozden alinip soyuluyor enfes soslari ve baharatlari ile hasir nesir ediliyor, adi Sukkirgandhi, Sukkir seker demek Gandhi de bildigimiz Gandhi ise seker gibi adamdi demek geliyo icimden 3 porsiyon yedikten sonra, kendi kendine cok vakit gecirince sacmaliyo insan, guluyo kendi kendine..

Bu Tir` in benzeri Turkiye` de de var ama 2 sira halinde ve her sirada 4 arac oluyor. Burada 2 sira ve 6sar aracli yapmislar, zaten her araci asiri yuklemek cok moda, kamyonlar bu yuzden 50km/s hizi gecemiyor. Cok yuklu traktorlerin on lastikleri havalaniyor, gozumle gordum ilk kalkista traktorun onu sahlandi : ) Bu T(I)REN`i gecmek 10 - 15 sn suruyor..

Kamyon ve kamyoncu, kamyon suslerine dalip gidiyo insan.

Sabah 7:00 Indus irmagi kenari, Sukkur, Pakistan.

Indus nehri uzerinden gecen kopruler, ustteki ingilizlerin yaptigi demiryolu koprusu 1885 yilina ait, altta (uzerinde durdugum daha yeni tas yaya ve arac koprusu. Sisle karisik, egzos, gece boyu sobada yanmis islak cali cirpi (odun yok), sabah gunesi altinda, Multan` a gidiyorum, Pakistan.

Cay icin durdum, yolun diger tarafinda sadece oluler var, birsuru mezar, bu tarafta ise yasam var, kosan cocuklar, oynayan yavru kopekler, calisanlar, oturan ihtiyarlar.

Cay icin mola verdigim bir yerde ihtiyar.

Bolan Vadisi`nde elyapimi bir tunel.

Bolan vadisinde saat 9 civari, asagida 5 adam ve 1 davulcu var, davul kuru ve ritmsiz, adamlar ellerini cirparak ve kendi eksenleri etrafinda donerek dansediyorlar, arada bir de comelip kalkiyorlar, neyi kutluyolar anlamadim, bayagi bi seyrettim.

Quetta - Sukkur yolu, Bolan Irmaginin yanindan tren yolu ile birlikte guneye iniyoruz, tren yolunu somurge zamani ingilizler yapmis. Tam da `burasi ne ruzgarliymis oha g.tm dondu` derken, ingilizler tunelin birine `windy corner` adini vermisler : ) Sabahlari col cok soguk oluyo, 11 den sonra da cok sicak. Sag ayna ile 2500 kmdir yoldayim, Dogubeyazid` dan beri bu sekilde, yaptiricak yer bulamadim, olmadi uzerine minibus aynasi yapistiracam..

Son durum budur : ) Kaydi tipim. Bloom Star otel kalabalik sehirde vaha gibi, sessiz.

Sehirler arasi calisan bir otobus, kornalari cok komik ve korkutucu arkadan caldiklari zaman, hoplatiyor.

Hashish ceken bi grup, 3-4 kisi birlesip entarilerinden cadir yapiyorlar. Altinda kafayi duzluyorlar saniyorum, dumanlar yulseliyor.

Quetta` ya gelirken yol cok kirici bozuktu, canta tasima demirlerinden krikilar oldu, onlari kaynak yaptiriyorum, sabah 9da hepsinin kafasi iyi : )

Rishka, gazla calisan 3 tekerlekli taksi, 6 kisi indigini gordum bir seferinde.

Quetta`ya vardim sonunda, burasi dunyadan degil, lagim aciktan geciyio, iseyeni birak sican adam gordum, bu kadar korkunc adami bi arada goremezsin, ama bu kadar canayakin ve misafirperver adami da.. Aksam yemegimde `Bargar`yiyecegim, mercimekli etli bi karisim yumurta ile bulanip pisiriliyor, yuvarlak ekmek arasinda veriliyor, muthis aci, aci seven biriyim cok, ama yerken gozyaslarimi tutamadim. Elleriyle yemegimi hazirlayan sahis bi kac dakika once kanalin yanindan gelmis olabilir : ) Acik su disinda herseyi yiyorum, baska carem yok, hasta olsaydim simdiye olmam lazimdi, galiba vucut artik buraya ait.

Balluci polis arkadaslarim, ama aradakini bilmiyorum, belki bi suclu. Suclulara arkadas muamelesi yapip hapse atiyolar : )

Nuski` de otel yokmus : ) Polis istasyonunda yatacaksin cadir kuracaksin dediler memnuniyetle kabul ettim hem guvenli hem de para vermicem : D Sayisiz cay (sutlu, soguk ve seker kamisi ile demlenmis) ve koyu muhabbetten sonra cadir kurmaya hazirlanirken bana bu kocaman salonu tahsis ettiler : ) 2 saate bir bi nobetci gelip uyuyodu sag arkadaki divanda.

Taftan`da gece basliyor, soguk bi tarafa `alibaba`lar var burda yol eskiyasi elkaide militani, bir an once Nushki` ye varmaliyim, 10 km`de bir kontrol noktasina saati yazarak ilerliyorum, 80 km. yolum var daha, biraz tedirginim..

Benzin aldiktan sonra bu adamlari gordum yol kenarinda `noldu` dedim, el kol hareketleriyle benzinlerinin bittigini gosterdiler, 3 saatte bi araba geciyo burdan, sanslilarmis, 2 litre benzin verdim. Galiba 50 kere `allah razi olsun` gibi bisi soylediler ben eldivenleri giyip kaski takana kadar : )

Ekber ve kardesleri, benzin aldim buradan, tam 1kac litrem kalmisti ki buraya Nokkundi` ye vardim, once benzin bulamadilar : ( sonra dizel sandiklari bidondan benzin cikti, of nasil rahatladim, 5 litre yedegim hep olurdu, bi 5 litre daha yedek benzin tasiyorum artik. 1 dolar 50 rupi, 1 litre benzin 70 rupi, Iran` gore cok pahali benzin

Pakistan`a girdikten sonra surekli kontrol noktalarina isim, pasaport numarasi ve saati bolumlu defterlere kaydediyorsunuz. Bu Belluci polis ve cocuklar gorulmeye degerdi. Alismislar, tam gidicem `foto, foto` diye bagirdilar, yerlerini de ezberlemisler 10 snaiyede bu pozisyonu aldilar ve kipirdamadan beklediler : ) GAliba cok turist geciyo bu yoldan.

Pakistan, Taftan colu, trafik soldan akiyor, buralarda kolay bakalim kalabalik sehirlerde n`picam : )

Bu azeri kamyoncular olmasa bittim, sagolsunlar, caylarini, sigaralarini ve yemeklerini paylastilar, acili fasulyeli ton baligi yedik, uzerine seylan cayi ve TIR marka sigara, kamyoncular icin ozel olsa gerek : )

Iran - Pakistan sinirini gecemeyip, 36 saat 22bin metrekare alanda 5 kamyoncu ve benim beklememe sebep olan olaylar zinciri : )
1. Mirjave` ye gidip karakolun yanina cadir acmayi planladim, sabah erken islemlere baslamak icin, ama tam Zahedan` dan ayrilacakken polis gidemezsin burada kalacaksin dedi, 25 dolar gibi paraya tuvalet tavanindan lagim akan bi otele zorla yerlestirildim : )
2. Sabah uyandirma yazdirdim, unutmuslar. Hemen hazirlanip asagi indim, dun gece otele getiren ekip sabah bana eskortluk etsinler diye baska ekibe haber vermis.
3. O ekip beni 3. bi ekibe sehir disinda teslim etti.
4. O ekip beni sehirin daha da disinda askerlere teslim etti, yaklasik 45 dakika eskortluk yapacak araci bekledim, karargah bahcesinde, bu arada hemen hemen 40 askerin ayni sorularini cevapladim (soru1: nereden geliyosun, soru2: nereye gidiyosun, soru3: nerelisin, soru4: bu motor kac lira : )
5. Asker eskort 20 km gidip sorumluluk bolgesinde durdu, telsizle diger birlige haber verdi, onlar 1,5 saat sonra geldi.
6. Sorumluluk bolgesi disindaki baska birlige teslim edildim, buradaki 8-9 askere gereken cevaplari verdim. Burada arac olmadigi icin bi askeri arkamdaki lastik ve tulumlarin uzerine oturttular : ) boyle 20 km gittim, komik bi goruntu, adam arkamda `bas,bas` isareti yapiyo eliyle, 160la gidiyorum hala ayni isareti yapiyo, dusup olecek manyak, yavasladim..
7. Sinir karakolunda beni teslim etti, karakolda 1 saat beklettiler avanta istiyolardi anlamamazliga verdim, inat ettim, bi cakmak verip kurtuldum, arkama baska bi asker bindi ve beni gumruge getirdi saolsun.
8. Pasaport onaylandi, karne icin oradaki azeri kamyoncular baski yapti gumruge, yarim gun tam gidecekken memur islemimi yapti, saat 1:30.
9. Hemen kapiya kostum, gumrukte bana kamyoncu islemi yapmislar, ben turist motorcuymusum, bi muhure daha ihtiyacim varmis, hemen gumruge gittim, adamlar evlerine gitmis bile bayramlasmaya, 5 dakika ile kacirdim, basladi 36 saat, ne iran` a ne pakistan` a gecebiliyorum. 1 tane sigaram vardi sinirden ictim onu, yanimda yemek yok.

Col dusunmeleri, 5 dakika dinlendireyim kaseyi, ruzgar icsin sigarayi, cisim var nereye yapicam, heryer duz, herkes gorecek !

Jimbo gitti, Emrah gitti, senle ben kaldik kuheylan, yuru bakalim..

Bu noktada ayriliyoruz, Emrah Turkiye `ye ben Pakistan` a. Shiraz, Iran.

Pers tarzi Mona Lisa.

Pers imparatorlugu Buyuk Iskender gelip bu sehri akip, yikip yagmalayana kadar MO 330 yilina kadar surdu. Buyuk Iskender`in bu sehirden 300 deve dolusu altin ve gumus goturdugu soyleniyor. Yagmalama fikrini de birlikte icki ictigi cariyesinin verdigi konusuluyor.

MO 6. yuzyilda I. Darius tarafindan kurulan sehir oglu Xerxes tarafindan buyutuldu, sutunlar 20 ser metre yuksekliginde. Bu gecit `all nations gate - tum halklar gecidi` olarak aniliyor. Her yil Newruz` da diger halkarin kral ve hukumdarlari Darius` a hediyeler getirirlerdi.

Okula gittiklerini sanmiyorum, olsa olsa okul tatil falan olmustur : D

Siraz, Vekil Camii, tum sutunlar tek parca granitten oyularak yapilmis. 48 sutun var. Minber de tek parca granitten oyulmus.

kerimhan Kalesi, Shiraz, Iran.

Fotograf nomal, kale yamuk. Shiraz ` da Kerim Han kalesi, cok ugrasmislar ama duzeltememisler.

Sardi cete etrafimi : )

Yine yolardayiz, Shiraz` a dogru.

Her nefeste biraz daha,
git biraz daha her nefeste.
Nefes nefese, kostura kostura : )

Sesslizlik Kuleleri` nin (Dakhne) asagisindaki terkedilmis koy evinin uzeri. Yagmur hic yagmadigi icin bu bolgeye catidaki topraktan yapilma kumbet - kubbeler hic bozulmuyor.

Zerdust savas nagaralarinda, cok var daha sessiz kalmasina.

Zerdust` un ic savasi yolun sonunda bitecek.

Sesslizlik Kuleleri`nden (Dakhne) asagidaki terkedilmis koy, doneminde zerdust olulerinin gozlerini kontrol eden rahiplerin yasadigi teoremini Ablak ve ben uretmisizdir. Arastirmak gerekir.

Zerdustluk` te sembol akbaba govdeli zerdusttur, kanatlar 3 kattan olusur. Ilk kat dusuncede saflik, ikinci kat soz de saflik, ucuncu kat davranista safliktir.

Zerdusluk` e gore su, hava ve toprak saftir ve temiz kalmalidir. Olen zerdut bedeni topragi kirletmemesi icin gomulmez. Dakhne (Sessizlik kuleleri) adi verilen Yezd` in hemen disinda daglik bir alanda yapilmis yuksek kulelere goturulen ceset vahsi hayvanlarin yiyerek yokedilmesi icin birakilir. Ceset soguk tas bloga yatirilmadan once en sevdigi insan bu musalla tasina benzer kisma yatarak isinmasini saglar, daha sonra ceset orada birakilir. Zerdust rahiplerden biri araliklarla olu zerdustu kontrol eder. Eger akbabalar cesedin sag gozunu yemisse kisi huzura ermistir, eer sol goz gitmisse kisi azaptadir ve ruhu huzura ermemistir. Akbaba zerdustlukte kutsaldir.

Zerdustluk (Zoroastarizm) dininde dunya iyilik ve kotulugun savastigi alandir. Insan vucudunda da iyilik ve kotuluk hep savasir. Iyiligi Ahuramazda kotulugu Ahrimen temsil eder, hangisi baskin cikarsa kisi iyi ya da kotu olur. Kisi iyi olmakla kalmayip kotuluge karsi da savasmalidir. Ilk tektanrili dindir ve MO 600lu yillarda Zerdust tarafindan yayilmaya calisilmistir, diger din adamlari ve coktanrili din rahipleri tarafindan iskence edilmistir ve bugunku Hindistan` dan Yezd topraklarina kacip dinini yaymistir. Zerdust` ler atese tapmaz, ates safligi ve temizligi ifade eder, icindekini kendine donusturur ve surekli yukselerek bilgelige ulasamaya calisir. Bu ates MS 470 yilindan beri yanmaktadir, 1538 yildir Zerdust rahipler tarafindan surekli kayisi ve badem agaclarindan yapilmis odunlarla beslenir. Persapolis` in Buyuk Iskender tarafindan yakilmasi esnasinda alinan bir atesin devam ettirildigi ve Buyuk :) Iskender`in oldurdugu onbinlerce zerdustun anisina atesin devam ettirildigi de rivayet ediliyor.

Yezd` de sokak, iki kisi surtunerek gecer : )

Sokakta beton pinpon masasi, Yezd, Iran.


Yezidi kedi : ) Yezd sokaklari, Iran.


Amir Caghmag kompleksi, Yezd, Iran.


Yezd` de kaldigimiz Amir Caghmag Hostel 29 numarali oda.


Yezd`in serin sarniclarinda dinlenirken...


Yezd`in dehliz sokaklarinda dinlenirken...

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder